Κατανομή δεδομένων σε ένα RAID 5
Αν διαπιστώσετε πρόβλημα στο σύστημα αποθήκευσης δεδομένων, αν αναβοσβήνει πορτοκαλί (ή κίτρινο, ή…) λαμπάκι στη συσκευή, αν βγάζει μηνύματα σφάλματος όταν προσπαθείτε να προσπελάσετε τη συσκευή, κλείστε την άμεσα και μην την αφήνετε να κάνει απόπειρες rebuild.
Καλέστε στα εργαστήρια ανάκτησης δεδομένων της Northwind Data Recovery άμεσα.
Το κόστος για αυτές τις περιπτώσεις εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.
Κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες είναι ο τύπος του RAID (το RAID 5 είναι ακριβότερο από το RAID 0 καθώς απαιτεί χρονοβόρα ανάλυση και ειδικές τεχνικές), το σύστημα αρχείων (NTFS, FAT, XFS…), την χωρητικότητα των δίσκων κλπ.
Μια εικόνα του κόστους μπορείτε να πάρετε από εδώ.
Φυσικά, το κόστος που αναφέρεται είναι κατά προσέγγιση και όχι δεσμευτικό. Ακριβές κόστος μπορεί να προσδιοριστεί μόνο κατόπιν του διαγνωστικού ελέγχου.
Ο διαγνωστικός έλεγχος είναι ΔΩΡΕΑΝ. Στείλτε μας μία συστοιχία RAID τώρα.
Παραλαμβάνουμε τους δίσκους που αποτελούσαν τη συστοιχία RAID και τους κάνουμε τον τυπικό διαγνωστικό έλεγχο.
- Εφόσον οι δίσκοι είναι υγιείς, παίρνουμε κλώνο σε δικά μας ασφαλή αποθηκευτικά μέσα. Εφόσον έχουν βλάβες, τις διορθώνουμε.
- Γίνεται ο εντοπισμός των παραμέτρων του RAID:
Αν υπάρχει hotspare, ποιοί δίσκοι περιέχουν αρχεία, αν υπάρχει delay, ποιο είναι το σύστημα αρχείων, ποιο είναι το stripe size, ποια η σειρά των δίσκων κλπ. Αυτό είναι ένα βήμα το οποίο αρκετές φορές είναι εξαιρετικά πολύπλοκο. - Στήνεται μια εικονική συστοιχία δίσκων χρησιμοποιώντας τις παραμέτρους που εντοπίστηκαν στο βήμα 3.
- Γίνεται ανάλυση των partition που προκύπτουν, προκειμένου να εξαχθούν λειτουργικά δεδομένα.
- Γίνεται έλεγχος των δεδομένων που ανακτήθηκαν σε σχέση με την λειτουργικότητα και την ακεραιότητά τους.
- Κοινοποιείται το αποτέλεσμα στον πελάτη.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση, ελάτε σε επικοινωνία μαζί μας.
Καλό θα είναι να γνωρίζουμε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για το ιστορικό, τι ακριβώς συνέβη και “χτύπησε” το RAID, γιατί χτύπησε ο SERVER, ποια ενέργεια συνέβαινε εκείνη τη στιγμή.
Επίσης, θα πρέπει να ξέρουμε ποιες ενέργειες έγιναν μέχρι να φτάσει η συστοιχία στα εργαστήριά μας.
Όσο πιο πολλές λεπτομέρειες ξέρουμε, τόσο το καλύτερο.
Τέλος, καλό θα ήταν να γνωρίζουμε πληροφορίες για τα δεδομένα που θέλετε να ανακτήσετε.
Αν είναι δυνατόν, σημειώστε σε ένα χαρτί όσο περισσότερες πληροφορίες ξέρετε για το σύστημα RAID: Αριθμό partitions, συνολικό όγκο δεδομένων (στο περίπου), τύπους αρχείων που αναζητάμε.
Συνήθως δεν χρειαζόμαστε ολόκληρο τον Server, παρά μόνο τους δίσκους.
Καλό θα είναι να ξέρουμε το μοντέλο του Server και τι RAID Controller χρησιμοποιεί, αλλά ούτε αυτή η πληροφορία είναι απολύτως απαραίτητη.
Ναι, φυσικά.
Ανακτούμε δεδομένα από όλων των ειδών τα RAID.
Δεν περιοριζόμαστε μόνο στα πιο διαδεδομένα RAID0, RAID 5 & RAID 10.
Όχι.
Η χρέωση είναι η ίδια είτε ανακτήσουμε 1 ΜΒ είτε ανακτήσουμε πολλά ΤB.
Ο λόγος είναι ότι για να μπορέσουμε να πάρουμε έστω και ένα αρχείο μέσα από το δίσκο, θα πρέπει πρακτικά να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία (να αναλυθεί το RAID, να στηθεί από την αρχή κλπ).
Επομένως ο αριθμός των αρχείων που θα μας ζητήσετε επηρεάζει μόνο το χρόνο ανάκτησης και όχι το κόστος.
⇒ Ανάκτηση δεδομένων δεν μπορεί να γίνει σε συστοιχίες RAID στις οποίες έχουν γίνει απόπειρες από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν, ή στην καλύτερη περίπτωση θα χρειαστεί εξαιρετικός όγκος χειροκίνητης επισκευής του array.
⇒ Ανάκτηση δεδομένων δεν γίνεται όταν δεν υπάρχει επαρκής αριθμός δίσκων που να είναι λειτουργικοί ή ανακτήσιμοι.
Αν, για παράδειγμα, σε συστοιχία RAID5 με 4 δίσκους έχουμε 2 από αυτούς με κατεστραμμένες επιφάνειες, τότε η ανάκτηση της συστοιχίας είναι αδύνατη.
⇒ Επίσης λανθασμένες απόπειρες rebuild, checkdisk μετά την παρουσίαση του προβλήματος της συστοιχίας και λανθασμένοι χειρισμοί χρήστη μπορούν να αποβούν μοιραία για τα δεδομένα.
Οι έμπειροι τεχνικοί της Northwind Data Recovery ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις θα εξαντλήσουν κάθε περιθώριο για να ανακτηθούν τα δεδομένα του RAID.
Σκληρός δίσκος στον οποίο δόθηκε ρεύμα ενώ είχε εισχωρήσει σκόνη μετά από άνοιγμά του σε μη-ελεγχόμενο περιβάλλον.
Δυστυχώς ναι. Οι σκληροί δίσκοι έχουν τα ευαίσθητα μηχανικά μέρη τους σε στεγανό περιβάλλον και δεν θα πρέπει να εκτείθενται στην ατμόσφαιρα.
Η έκθεσή τους στον ατμοσφαιρικό αέρα σημαίνει ότι έχουν “μολυνθεί” από σωματίδια σκόνης, υγρασία κλπ. Ιδίως εαν αποπειραθήκατε να “βάλετε χέρι” στο δίσκο πειράζοντας τα μηχανικά του μέρη (πχ. δοκιμάζοντας να περιστρέψετε τα platter με το χέρι, δοκιμάζοντας να αφαιρέσετε την κεφαλή ανάγνωσης κλπ), κατά 99.9% τον έχετε καταστήσει μη-ανακτήσιμο.
ΜΗΝ ΔΟΚΙΜΑΣΕΤΕ ΝΑ ΠΑΡΕΜΒΕΤΕ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ ΔΙΣΚΟΥ.
Αποτελείται από μηχανικά μέρη στα οποία θα πρέπει να έχει πρόσβαση εξειδικευμένο προσωπικό με τον αντίστοιχο εξοπλισμό, εμπειρία και τεχνογνωσία.
Υπάρχουν μέρη του δίσκου τα οποία ρυθμίζονται στο εργοστάσιο της κατασκευάστριας εταιρείας ρομποτικά και δεν δέχονται ανθρώπινη επέμβαση.
Οποιαδήποτε απόπειρα κάνετε θα κάνει το έργο της ανάκτησης σαφώς ακριβότερο και δυσκολότερο αν όχι αδύνατο.
Αν έχετε ήδη κάνει το λάθος να επέμβετε στο δίσκο, μπορείτε να μας στείλετε ή να μας προσκομίσετε το δίσκο ή τους δίσκους εφόσον πρόκειται για συστοιχία RAID. Θα εξετάσουμε τη ζημιά που έχει γίνει και θα σας ενημερώσουμε σχετικά.
Θα πρέπει να τονίσουμε, όμως, πως σε αυτήν την περίπτωση το κόστος θα είναι μεγαλύτερο από το σύνηθες.
Και αν στα δεδομένα που μου ανακτήσατε δεν περιλαμβάνονται αυτά που πραγματικά ήθελα, τι θα πληρώσω;
Πρίν ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάκτησης θα ενημερωθείτε για τα ανακτήσιμα αρχεία.
Αυτό θα γίνει είτε τηλεφωνικώς αν τα αρχεία που σας ενδιαφέρουν είναι λίγα είτε σας αποστέλλεται λίστα με τα αρχεία που είναι δυνατόν να ανακτηθούν.
Έτσι μπορείτε να ελέγξετε αν τα πολύτιμα δεδομένα σας περιλαμβάνονται στα αρχεία που μπορούμε να σας ανακτήσουμε.
Εννοείται πως αν τα δεδομένα σας δεν μπορούν να ανακτηθούν, παύει η διαδικασία ανάκτησης και δεν χρεώνεστε απολύτως τίποτα.
Κατανοούμε πως συνήθως οι συστοιχίες RAID περιέχουν επαγγελματικά δεδομένα και ο χρόνος για την ανάκτηση είναι κρίσιμος.
Οι συστοιχίες RAID μπαίνουν πάντα σε προτεραιότητα στα εργαστήριά μας.
Ο χρόνος ανάκτησης εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως τον τύπο των δίσκων, το filesystem, τον όγκο των δεδομένων, την πολυπλοκότητα του συστήματος κλπ.
Αν υποθέσουμε ότι το σύστημά σας είναι NTFS RAID 5 με 4 δίσκους των 2ΤΒ, τότε υπολογίστε ότι θα έχετε δεδομένα σε 1-2 ημέρες.
Η παραλαβή του μέσου γίνεται με ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ των δύο πλευρών το οποίο εξασφαλίζει τον πελάτη από οποιαδήποτε χρήση των δεδομένων του. Σας εγγυόμαστε πως η εχεμύθεια είναι πρωτεύουσας σημασίας για εμάς.
Η Northwind Data Recovery συμμορφώνεται απόλυτα με τους κανόνες του GDPR.
Ανάκτηση δεδομένων σε συστοιχία με εικονικές μηχανές και εικονικούς δίσκους (vmdk, vhdx)
Όχι.
Οι δίσκοι θα πρέπει να κλωνοποιηθούν και να αναλυθούν (με την αισιόδοξη προϋπόθεση ότι είναι σχετικά υγιείς και δεν θα χρειαστεί επέμβαση στο Clean Room κλπ) και αυτό μπορεί να γίνει μόνο στα εργαστήριά μας.
Μπορείτε να μας προσκομίσετε κάποιον δίσκο στον οποίο επιθυμείτε να γραφούν τα δεδομένα, ή μπορούμε να βάλουμε εμείς κάποιον δίσκο σε τιμή λιανικής.
Μπορούμε, επίσης, να ανεβάσουμε τα δεδομένα σε κάποιο cloud σε κρυπτογραφημένη μορφή και να σας στείλουμε το κλειδί αποκρυπτογράφησης ξεχωριστά.
Οι δίσκοι θα πρέπει να τυλιχτεί ΠΟΛΥ προσεκτικά πριν μας αποσταλούν με κάποιο courier.
Μας έχουν τύχει περιστατικά όπου η κατάσταση των δίσκων επιδεινώθηκε σημαντικά κατά τη μεταφορά λόγω κραδασμών.
- Τυλίξτε τους δίσκους με περιτύλιγμα με φυσαλίδες αέρα (bubble wrap) και χρησιμοποιήστε κάποιο κουτί με διαστάσεις περίπου όσο οι δίσκοι μαζί με το περιτύλιγμα.
- Γεμίστε τα κενά με χαρτιά, εφημερίδες ή κάποιο άλλο μαλακό αφρώδες υλικό.